Hur marknadsför man en webbshop på nätet?

När du väl har fullbordat din webbshop och fått upp en fullt fungerande sajt där menyer, produkter och betallösningar är på plats så är det dags att börja sälja. För det krävs en gångbar strategi för både lansering och marknadsföring på nätet. Just heminredning är egentligen inte olik något annan produktområde som marknadsförs online. De klokaste vägarna är att titta på de allra mest försäljningsdrivande metoder som finns därute.

Tre strategier att titta närmare på

  1. Sökmotoroptimering och betalda annonser

marknadsföringGoogle heter den i särklass största sökmotorn där vi enbart i Sverige söker miljontals gånger dagligen. Detta gör att det är ytterst viktigt att synas så högt upp det bara går i Google. Det går att synas på två sätt i Google. Dels genom de så kallade betalda annonserna – Adwords – och dels genom de naturliga – organiska – sökresultaten som prestenteras under betalannonserna.

Har du en webbplats och betalar för annonserna så innebär det att du betalar ett pris för klick i kronor varje gång en besökare klickar på din annons. För en heminredningsbutik betyder detta att du får omedelbar trafik, men inte nödvändigtvis betalande kunder. Många kommer säkert bara att speja in dina produkter i första hand. Gör du sökmotoroptimering kommer ditt resultat bestå utan att du betalar något. Då gäller det förstås att ta sig till topplaceringarna – den insatsen är inte helt gratis.

  1. Direktmarknadsföring via email

Så kallad direktmarknadsföring handlar mycket om emailutskick till en given kundbas. Här är det förstås A och O att äga en databas som är fräsch, uppdaterad och träffar rätt kundkrets som konverterar och köper dina produkter. Emailsmarknadsföring kan vara effektivt om man gör det på rätt sätt. Det handlar vidare om hur man faktiskt utformar utskicken. Man måste känna till och förstå hur man tilltalar kundgruppen, vilket är konst i sig. Med erfarenhet kommer du säkert att kunna närma dig ett format som fungerar bra.

  1. Sociala medier

Facebook, Twitter och Instagram är några sociala medier som förmodligen alla känner till vid det här laget. Den allra största sociala kanalen idag på nätet heter Facebook, en nätplats som många tillbringar timmar på under dagarna. Facebook spås bli en intressant annonsplats med tanke på att man man både kan skapa grupper/sidor för företaget och därifrån exempelvis marknadsföra content som utgår från verksamhetshemsidan. Facebook är en familjär plats för ett varumärke och är det sociala medium man alltid bör börja med för webbshoppen. Twitter och Instagram är mikro- respektive bildbloggar som man också bör ha kopplat till en företaget. E-handlare inom vissa segment menar att båda dessa faktiskt är direkt trafikdrivande och ett mycket effektiv konverteringsmetod.